برگزاری 42 هزار و 408 کلاس برخط از زمان شیوع کرونا

به گزارش مجله فروشگاه، رئیس دانشگاه تهران از برگزاری 42 هزار و 408 کلاس برخط از زمان شیوع کرونا اطلاع داد و گفت: حرکت به سمت آموزش الکترونیکی یک ضرورت است.

برگزاری 42 هزار و 408 کلاس برخط از زمان شیوع کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمود نیلی احمدآبادی با اشاره به اقدامات دانشگاه تهران در جهت مسئولیت های اجتماعی گفت: اقدامات این دانشگاه در سه محور آموزش، بین الملل و پژوهش اجرا شده که بر همین اساس در حوزه آموزش بیش از 460 هزار کاربران برخط، بیش از 37 هزار آرشیو قابل دانلود و بطور کلی 42 هزار و 408 کلاس آنلاین از 10 اسفندماه تا 10 خردادماه برگزار گردیده است.

وی در نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با معاون اول رئیس جمهوری که امروز (دوشنبه) در محل این وزارت برگزار گردید، با اشاره به سابقه 1700 ساله آموزش عالی گفت: بحران کرونا در کشور نشان داد که مفهوم و سبک فعلی آموزش احتیاجمند بازنگری است.

وی در ادامه به 5 مدل نوآورانه آموزش عالی بر اساس گزارش اکونومیست اشاره نمود و اضافه نمود: مدل آنلاین به معنای استفاده از تکنولوژی دیجیتال و آموزش برای همه، مدل کلاستر به معنای تجمیع توانایی های دانشگاه های مختلف، مدل تجربی به معنای ترکیب آموزش سنتی با تجربه حرفه ای، مدل مشارکتی به معنای جذب همکاری و سرمایه گذاری بیرونی و مدل شخصی شده به معنای آموزش عمیق و بین رشته ای از جمله مدل های آموزشی است.

وی در ادامه گفت: با تغییر راستا ناگهانی به سمت آموزش های الکترونیکی دو سوال مطرح شد یک شرایط آموزش الکترونیکی در دوران پسا کرونا چگونه خواهد بود و تاثیر این تغییر راستا ناگهانی بر اقتصاد آموزش عالی چیست؟ در این زمینه دیدگاه های متنوعی وجود دارد. بعضی معتقدند تغییر راستا سریع و برنامه ریزی نشده بدون توجه به زیرساخت اینترنت و عدم ارائه آموزش کافی با توسعه پایدار در تناقض است. بعضی نیز معتقدند مدل جدید آموزش به صورت هیبریدی است و به سرعت جایگزین مدل های فعلی خواهد شد چرا که مزایای زیادی دارد و دیدگاه دیگر نیز معتقد است که آموزش الکترونیکی امکان ارتباط بهتر استاد و دانشجو در زمان های مختلف را فراهم می نماید و کارآیی آن در برگزاری جلسات و به اشتراک گذاشتن منابع درسی بسیار زیاد است.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به مزایای آموزش الکترونیکی اضافه نمود: افزایش ثبت نام ها، کاهش هزینه های یادگیری، مزیت های اقتصادی، افزایش دسترسی توسعه دانشگاه و حذف مرزهای جغرافیایی، تقویت مهارت های دیجیتالی دانشجویان، کاهش مسائل ناشی از کمبود اعضای هیئت علمی، برطرف مسائل کلاس های شلوغ، کاهش هزینه های زیرساخت، بهبود جنبه دانشجو محوری آموزش، کاهش میزان تبعیض و بهبود زمان ماندگاری دانشجویان و رشد آماده فراغت تحصیلی از جمله مزایای استفاده از این نوع آموزش است.

نیلی احمد آبادی درخصوص تاثیر آموزش مجازی در کشور مطرح نمود: تحقیقات نشان می دهد در مناطقی که دسترسی به اینترنت و امکانات وجود دارد، آموزش مجازی بسیار موثرتر از آموزش حضوری است و دانشجویان بین 25 تا 60 درصد منابع بیشتری جمع آوری می کنند در صورتی که برای کلاس حضوری فقط 8 تا 10 درصد منابع کلاس را جمع آوری می کنند. دلیل این مسئله آن است که دانشجویان در آموزش مجازی، 40 تا 60 درصد وقت کمتری نسبت به کلاس حضوری احتیاج دارند و می توانند با توجه به وقت خود مفاهیم درسی را انتخاب، چشم پوشی یا مطالعه مجدد کنند. با این وجود میزان تاثیر بستگی به زیرساخت و محیط فراهم شده برای آموزش دارد.

وی ضریب نفوذ و دسترسی به اینترنت، اقبال کمتر به آموزش های مجازی و کمبود منابع زبان رسمی هر کشور را از مسائل اصلی آموزش الکترونیکی در خاورمیانه دانست و گفت: نتایج مطالعه IAU بر روی 9670 مرکز نشان می دهد 100 درصد مراکز آموزشی دنیا متاثر از همه گیری کرونا هستند، 59 درصد آموزش حضوری را به طور کامل متوقف کردند و 91% نیز زیرساخت لازم برای اطلاع رسانی را دارا هستند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه در خصوص تاثیر کرونا بر ثبت نام سال آینده دانشگاه ها مطرح نمود: حدود 80 درصد معتقدند ثبت نام دانشجویان جدید در سال تحصیلی پیش رو با مشکل روبرو خواهد شد، 46 درصد معتقدند دانشجویان داخلی و دانشجویان بین المللی با مشکل روبرو خواهند شد. دو سوم مراکز آموزشی اعلام کردند که دولت مربوطه با ایشان در جهت تدوین سیاست مبارزه با کرونا مشورت نموده است و حدود 48 درصد دیگر نیز اعلام کردند که دولت از ایشان در جهت کاهش آثار کرونا حمایت می نماید.

نیلی احمد آبادی با بیان اینکه اکنون چالش اصلی آموزش مجازی، نداشتن زیرساخت، مجوزها و نیز عدم دسترسی به مواد آموزشی است، در خصوص دیدگاه دانشگاه ها نسبت به شرایط جدید گفت: تقریباً همه مراکز آموزش عالی اعلام کردند ویروس کرونا یادگیری و یاددهی را تحت تاثیر قرار می دهد که دو سوم این جمعیت آموزش از راه دور را جایگزین نموده اند. همچنین از دیدگاه همکاری ها، 64٪ دانشگاه ها اعلام کردند که همکاری های بین دانشگاهی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. نصف این جمعیت، تضعیف همکاری ها را اعلام نموده اند. 18٪ هم آن را باعث تقویت همکاری ها دانسته اند. 31٪ نیز معتقدند که فرصت های جدیدی در این حوزه ایجاد شده است. براساس بررسی ها، بیشترین نگرش منفی در آسیا وجود دارد زیرا 85% مراکز آموزش عالی معتقدند کرونا تاثیر منفی زیادی بر ثبت نام ها خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود به بعضی از چالش های دانشگاه در نیمسال جاری و ترم آینده در حوزه آموزش الکترونیکی اشاره نمود و گفت: آماده سازی ذهنی مدیران، اساتید و دانشجویان با توجه به شرایط پیش آمده و اجرای آموزش به وسیله الکترونیکی، آنجام آموزش های لازم به اساتید برای ارائه آموزش به شیوه الکترونیکی، توسعه زیرساخت ها و امکانات آموزش الکترونیکی، مسائل دانشجویان در زمینه دسترسی به اینترنت، هزینه آن و سخت افزارهای مورد احتیاج، تصمیم گیری در خصوص مسائل آموزشی دانشجویان مانند حذف ترم و درس، برگزاری کلاس های عملی، آزمون ها و ارزشیابی نهائی، دفاعیه ها و چگونگی انجام رساله و انتها نامه ها، بازگشایی خوابگاه ها، شهریه دانشجویان و… از جمله چالش دانشگاه ها در شرایط جدید است.

رئیس دانشگاه تهران به اقدامات این دانشگاه در جهت مسئولیت های اجتماعی اشاره نمود و گفت: اقدامات این دانشگاه در سه محور آموزش، بین الملل و پژوهش اجرا شده که بر همین اساس در حوزه آموزش بیش از 460 هزار کاربران آنلاین، بیش از 37 هزار آرشیو قابل دانلود و بطور کلی 42 هزار و 408 کلاس آنلاین از 10 اسفندماه تا 10 خردادماه برگزار گردیده است.

وی ادامه داد: مشارکت حداکثری اساتید و دانشجویان در اجرای برنامه های آموزش الکترونیکی، اینترنت رایگان و یاری اقتصادی به دانشجویان در جهت خرید تبلت، آزمون ها و ارزشیابی نهائی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شیوه غیر حضوری، کارشناسی حدود 30٪ حضوری به یاری دانشگاه پیغام نور، دفاعیه ها به شیوه حضوری و الکترونیکی، بازگشایی خوابگاه ها برای دانشجویان ارشد و دکتری، دانشجویان بین المللی مشابه دانشجویان ایرانی، آمادگی نسبتاً مناسب برای ارائه آموزش مجازی در نیمسال آینده صورت لزوم، بودجه و شرایط اقتصادی دانشگاه، با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، پاداش بازنشستگی، کاهش درآمد دانشگاه، بودجه دانشگاه کسری در حدود 80 میلیارد تومان از جمله برنامه ها و اقدامات دانشگاه در دوران کرونا است.

نیلی احمدآبادی گفت: در بحث آموزش نیز ایجاد شبکه های اجتماعی مرتبط با کرونا، تشکیل کارگروه های علمی و خوشه های تخصصی، ایجاد شبکه علمی مشترک با مشارکت مسئولان و صاحب نظران دانشگاه تهران، دانشگاه های عظیم و دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برگزاری جلسات و نشست های منظم در کارگروه های مختلف و ارسال گزارش جلسات به نهادهای بالادستی حسب احتیاج صورت گرفت.

رییس دانشگاه تهران توضیح داد: محورهای موجود در ایجاد شبکه های اجتماعی مرتبط با کرونا (خانواده تهران) شامل پژوهش و فناوری در موضوع کرونا، اقتصاد در دوران کرونا، امور اجتماعی در دوران کرونا، امور فرهنگی، هنری، سرگرمی، و ورزشی در دوران کرونا، کسب و کار و کارآفرینی است. همچنین محور کارگروه ها و خوشه های تخصصی نیز مشتمل بر فعالیت های پارک علم و فناوری دانشگاه، خوشه مشورتی اقتصاد کلان و سرمایه اجتماعی، کارگروه تشخیص و مقابله با ویروس کووید 19 با روینمودهای بیوفیزیکی، کارگروه زیست حسگرها و کیت های تشخیص ویروس کووید، کارگروه ارائه روش های درمان و فراوری واکسن برای ویروس کووید 19، کارگروه سیستم های هوشمند و بررسی داده و کارگروه امنیت غذایی است.

وی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در حوزه بین الملل ادامه داد: مکاتبه با روسای بیش از 400 دانشگاه همکار خارجی، پیگیری شرایط دانشجویان خارجی، هماهنگی برنامه ها با دانشگاه های سطح یک در حوزه بین الملل، پیگیری شرایط قراردادهای بین المللی و پیگیری شرایط اساتید و دانشجویان در فرصت مطالعاتی اقداماتی بود که در این حوزه طی این مدت انجام شد.

نیلی احمدآبادی در انتها سخنان خود گفت: بحران کرونا یک مساله دنیای است که آثار آن را می توان تنها با همکاری دنیای و پیاده سازی راهکار ها در مقیاس محلی به حداقل رساند. حرکت به سمت آموزش الکترونیکی یک ضرورت است چراکه شیوه سنتی آموزش در بعضی جنبه ها کارآیی خود را از دست داده است و ضروری است که دانشگاه ها از قالب فعلی خود که به جای آموزش و ترویج تفکر انتقادی (که لازمه دنیا آینده است) به سمت آموزش مجازی حرکت کنند. بحران کرونا نشان داد که سرمایه گذاری در آموزش عالی یک سرمایه گذاری هوشمند برای حرکت به سمت آینده ای ایمن است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ushop30.ir شناسه مطلب: 1042

به "برگزاری 42 هزار و 408 کلاس برخط از زمان شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری 42 هزار و 408 کلاس برخط از زمان شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید