افزایش فراوری روزانه شرکت ایران خودرو
به گزارش مجله فروشگاه، کوشش های یکی از دو خودروساز بزرگ کشور موجب شده تا فرایند کاملا نزولی فراوری خودرو در کشور به شکلی آرام و آهسته به سمت ثبات چرخش نماید. موردی که نتیجه طبیعی آن ثبات نسبی قیمت در بازار خودرو بوده که در اثر کاهش تعداد خودروهای معیوب و ناقص در کف کارخانه، افزایش عمق داخلی سازی و افزایش عرضه خودرو به بازار حاصل شده است.
طبق آنچه گروه صنعتی ایران خودرو منتشر ساخته، این شرکت پیروز شده در سه ماه گذشته به رغم تشدید تحریم های بین المللی به ویژه در صنعت خودرو دستاوردهای شاخصی را تنها با اتکا به ظرفیت های محدود شرکت های خودروساز و قطعه ساز رقم بزند. این شرکت اعلام نموده ضمن ایجاد میثاق نامه ای با تامین کنندگان، تمرکز روی افزایش ظرفیت فراوری، کاهش تعهدات، جلب رضایتمندی مشتریان و توسعه صادرات را در سرفصل برنامه های خود قرار داده است.
دستاوردهای شاخص حوزه فراوری، فروش و خدمات پس از فروش
طبق اعلام ایران خودرو، از عمده ثمرات مجموعه اقدامات جدید مدیریتی، افزایش تجاری سازی از روزانه 930 دستگاه به حدود 2000 دستگاه بوده است. آهنگ رشد این افزایش فراوری روزانه به نحوی است که در هفته آینده این رقم به 2500 دستگاه خواهد رسید. بعلاوه افزایش فراوری خودروی بدون کسری (عبورمستقیم) از سه درصد فراوری روزانه در هفته اول مهرماه به 58 درصد، کاهش خودروهای کف از 65 هزار دستگاه در هفته اول شهریورماه به حدود 16هزار دستگاه و همچنین تحویل تمامی تعهدات معوق در فروش فوری محصولات از جمله فعالیت های موثر اجرا شده در حوزه فراوری، فروش بوده است.
شرکت ایران خودرو همچنین یادآور شده است که تعهدات معوق در فروش فوری محصولات در هفته اول شهریور ماه 3700 دستگاه بوده در حالی که در هفته اول آبان ماه به کلیه تعهدات معوق عمل شده و در حال حاضر فروش فوری تعهد معوقی ندارد. از دیگر سو برنامه های توسعه محصول و برنامه ریزی جهت عرضه محصولات جدید از جمله دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک، 207 پانوراما در دستور کار ایران خودرو واقع شده است.
همچنین ادغام و یکپارچه سازی حوزه های فروش و خدمات پس از فروش با هدف خلق ارزش افزوده برای مشتریان با هزینه کمتر و اعمال سیاست های یکپارچه در حوزه فروش و خدمات پس از فروش با هدف کاهش هزینه ها در چرخه عمر محصول، اعمال مدیریت واحد بر شبکه فروش و خدمات پس از فروش با هدف نظارت برعملکرد شبکه و بهبود مستمر، افزایش درآمدها و بهبود کیفیت خدمات، پیگیری اصلاح سبد درآمدی گروه و افزایش تمرکز بر حوزه خدمات پس از فروش از مهم ترین اقدامات اجرا شده در حوزه خدمات پس از فروش ایران خودرو است.
دستاوردها در حوزه تامین
طبق اعلام گروه صنعت ایران خودرو، نهضت داخلی سازی قطعات با تعریف میزهای تخصصی از سوی وزارت صمت در جریان است؛ درمجموع سه میز برگزار شده تخصصی تعمیق ساخت داخل، حدود 85 قطعه از محصولات ایران خودرو توسط 39 سازنده و با کاهش ارزبری سالانه 127 میلیون یورو بومی سازی می گردد. همچنین به منظور تحقق اهداف معین شده در جهاد خودکفایی، تاکنون بومی سازی و فراوری انبوه 32 قطعه از مجموع قطعات هدف گذاری شده محصولات ایران خودرو7. 16میلیون یورو کاهش ارزبری داشته است. از دیگر سو استفاده از توان فنی و مهندسی صنایع دفاع در دستور کار ایران خودرو نهاده شد که در این زمینه همکاری با هشت شرکت وزارت دفاع برای ساخت داخل قطعات و مجموعه ها در قالب 23 پروژه شروع شد. همچنین به منظور صیانت از فراوری ملی و استفاده از قانون حداکثری از ظرفیت های داخلی، کمیته جایگزینی واردات جهت جلوگیری از خرید خارجی اقلام قابل تامین از سازندگان داخلی مورد استفاده در صنعت خودرو، درایران خودرو تشکیل شد.
دستاوردهای شاخص در حوزه صادرات و امور بین الملل
یکی از دو خودروساز بزرگ کشور در انتها گزارش خود اعلام نموده، استراتژی صادرات ایران خودرو برمبنای فعال سازی سایت های فراوریی فرامرزی، فراوری محصولات جدید و همکاری با شرکای خارجی براساس رابطه برد- برد و کسب سهم مناسب از بازار های بین المللی بنا شده است. برهمین اساس عقد قرارداد برای تحویل 150 دستگاه کامیون واگن هود امضا شده است. همچنین فعال سازی دفاتر خارج از کشور برای بهره مندی از ظرفیت های موجود در راستای نفوذ در بازارهای موجود و توسعه بازارهای جدید، در دستور کار ایران خودرو واقع شده است.
منبع: دیوار