تسلا و ادیسون؛ دو رقیب نه دو دشمن

به گزارش مجله فروشگاه، خبرنگاران نهم ژوئن سال 1856 برابر با نوزدهم تیر ماه کودکی در یوگوسلاوی به دنیا آمد که بعدها نقش مهمی در ایجاد ارتباط بی سیم و ارتقای تلویزیون های امروزی ایفا کرد. این فرد کسی نبود جز نیکلا تسلا.

تسلا و ادیسون؛ دو رقیب نه دو دشمن

اکنون چند سالی می گردد که نام این مخترع را چه در فضای مجازی و چه در صفحات وب می خوانیم و می شنویم. در واقع حکایت هایی روایت شده است که با نگاهی عمیق می توان فهمید هیچ بار اطلاعاتی مفیدی برای خوانندگان ندارد. حجم زیادی از این اطلاعات تنها حول یک محور می چرخد دامن زدن به اختلاف علمی میان دو دانشمند. اینکه روزگاری تسلا در کمپانی ادیسون مشغول بوده و ادیسون با وجود اینکه شاهد خلاقیت ها و کوشش های تسلا، اهمیتی به افکار وی نمی داده و حتی بعضی اختراعات تسلا را هم دزدیده است.

در این راستا با گزاره هایی از قبیل آیا تسلا دانشمندی ستم دیده و ادیسون تاجری بی رحم بود؟ یا تسلا و ادیسون، نابغه و شیاد رو به رو می شویم. این مطالب یکی از نمونه های جریان سازی محتوای علمی اما در بستری اشتباه است. خوب است بدانید در هیچکدام از این منابع ردپایی

از معینه های خاص تسلا کار زیاد علمی بود که این امر زمینه ساز دو موضوع می گردد، نخست آنکه افراد زیادی شیفته نوع فعالیت های او می شوند و دوم اینکه چون تسلا انتظار مالی از فعالیت های علمی خودش نداشت این امر می توانست برای افرادی که صاحب ثروت بودند و چرخه مالی را می چرخاندند سودمند نباشد؛ بنابراین این دو طیف افراد می توانند چه خوب و چه بد شایعاتی را بسازند.

از کتاب درباره موارد گفته شده وجود ندارد. بنابراین تنها یک دلیل را برای اشاعه محتوای اینچننی باید در نظر گرفت، آن هم پربازدید شدن این صفحات.

از معدود کتاب هایی که به زبان فارسی درباره نیکولا تسلا نوشته شده، کتاب نیکلا تسلا، نابغه ای که اکتشاف زندگی او بود نوشته مشترک امیرنظام امیری و یاشار مجتهدزاده است. این اثر به روایت زندگی نامه و فعالیت های علمی تسلا از منظرهای متفاوت می پردازد.

نویسندگان، در بخش اول به توضیحی مفصل از زندگی نامه این مخترع قرن نوزدهم و بیستم پرداخته اند؛ این فصل روایتی به زبان تسلا و برگرفته از کتاب اختراعات من است. بخش دوم هم شامل گزیده مصاحبه های علمی وی با مجلات معتبر دنیا در زمینه تشریح کارها و دستاوردهایش می گردد. لازم به ذکر است کتاب اختراعات من در سال 1919 از سوی تسلا نوشته شده است. مخاطبان با خواندن این اثر خواهند فهمید که پیشرفت ارتباط بی سیم در رادیو و موبایل مدیون فعالیت های علمی وی است. در واقع رویای آن زمان این مخترع که برقراری ارتباط بی سیم بود، امروز در قالب رادیو و تلفن های همراه به حقیقت پیوسته است. همچنین اختراعات وی منجر به ارتقای تلویزیون در دنیای حاضر شد.

ارتباط با موجودات فضایی واقعیت یا شایعه؟

امیرنظام امیری، دانشجوی دکتری فیزیک و نجوم دانشگاه فلورانس و یکی از مولفان کتاب نیکلا تسلا که چندی پیش نسخه اصلاح شده آن راهی بازار نشر شده بود در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره شایعات فراوانی که در فضای مجازی درمورد تسلا منتشر شده است، گفت: نه تنها در فضای مجازی بعضی در بعضی مجلات زرد درباره تسلا حرف هایی زده می گردد که به طور قطع وجود ندارد. این شایعات از ارتباط این مخترع با موجودات فرازمینی تا سفر در زمان را شامل می گردد. درحالیکه هیچ شواهدی مبنی بر اثبات این سخنان وجود ندارد. تنها باید گفت؛ تسلا دنیا را به طور بدیعی می دیده و این از دوران کودکی وی وجود داشته است وی دارای رفتارهای

این مخترع دارای قدرت تصور بسیار بالایی بوده و احساس تقید به فهمدیدن داشته است. نکته اساسی درج شده در کتاب نیکلا تسلا این است که واقعیت اصلی زندگی تسلا در دو بخش اول کتاب درج شده است و در حقیقت چون وی دارای قدرت تصویرسازی بالایی بوده است و این در اسناد و روایت ها هم آمده، به همین دلیل بعضی آغاز به داستان سرایی های تخیلی از او نموده اند

عجیب و درونگرانه بود، به همین دلیل افراد زیادی نتوانستند به زندگی او نفوذ پیدا نمایند.

وی گفت: از معینه های خاص تسلا کار زیاد علمی بود که این امر زمینه ساز دو موضوع می گردد، نخست آنکه افراد زیادی شیفته نوع فعالیت های او می شوند و دوم اینکه چون تسلا انتظار مالی از فعالیت های علمی خودش نداشت این امر می توانست برای افرادی که صاحب ثروت بودند و چرخه مالی را می چرخاندند سودمند نباشد؛ بنابراین این دو طیف افراد می توانند چه خوب و چه بد شایعاتی را بسازند.

زمانی برای جنگ جریان ها

امیری با اشاره به اختلاف میان ادیسون و تسلا گفت: این دو مخترع در اصل رقیب بسیار قدرتمند یکدیگر بودند نه دشمن. تسلا ابتدا برای کمپانی ادیسون و به طور معین بر روی ساخت ژنراتور با جریان مسقیم کار می نموده است. این دو دانشمند در زمینه مذکور اختلاف نظرهای زیادی داشتند به گونه ای که آن زمان عنوان جنگ جریان ها را برای فعالیت هر دویشان به کار می بردند. حتی می توان رقابت این را مانند رقابت استیوجابز و بیل گیتس در دنیای حاضر دانست. از دستاورهای تسلا می توان فهمید که این دو رقیب سرختی بودند اما به یکدیگر هم علاقه داشتند. در واقع رقابت و دوست داشتن همپای یکدیگر در روابط آن ها وجود داشت. و باید گفت همین رقابت ها زمینه پیشرفت یکدیگر را فراهم نموده بود.

این نویسنده درباره اسناد باقی مانده از فعالیت های علمی تسلا عنوان نمود: از روایت هایی که از نوع فعالیت های تسلا باقی مانده است، تنها می توان گفت این مخترع دارای قدرت تصور بسیار بالایی بوده و احساس تقید به فهمدیدن داشته است. نکته اساسی درج شده در کتاب نیکلا تسلا این است که واقعیت اصلی زندگی تسلا در دو بخش اول کتاب درج شده است و در حقیقت چون وی دارای قدرت تصویرسازی بالایی بوده است و این در اسناد و روایت ها هم آمده، به همین دلیل بعضی آغاز به داستان سرایی های

هرچند از نظر تاریخچه مهندسی برق موضوع مشهوری است اما از دیدگاه فنی و تخصصی این موضوع حاشیه ای است و بیشتر از جانب افرادی پررنگ می گردد که سررشته ای از مهندسی برق ندارند؛ در واقع برای یک مهندس برق نه تسلا و نه ادیسون هیچ کدام فرد عجیب و قریبی نیستند؛ بلکه مهندسان و محققان تاثیرگذاری بوده اند که به پیشرفت فناوری یاری کردند

تخیلی از او نموده اند.

لازم به ذکر است؛ تسلا در سال 1900 سوالی را می پرسد و آن این است آیا می توان تلفن های بی سیمی را ساخت که مردم بتوانند از راه دور با یکدیگر به وضوح صحبت نمایند؟

به مناسبت این روز با یکی دیگر از پژوهشگران در عرصه فناوری برق درباره اهمیت فعالیت های تسلا و ادیسون در دانش مهندسی برق به گفت وگو پرداختیم.

یک مهندس برق از تسلا چه می داند؟

محمد عادل پور، دانشجوی دکتری مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار ایبنا ابتدا درباره اهمیت فعالیت های علمی تسلا در دانش مهندسی برق گفت: ابتدا باید بگویم، تسلا برای برای بسیاری از مهندسان برق چیزی جز یادآوری اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی نیست نه آنکه کوشش هایش در این عرصه کم اهمیت باشد، اما اگر می خواهید بدانید که چقدر در ذهن عموم مهندسان برق پررنگ است، باید گفت؛ واحد اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی را با تسلا معین می نمایند.

وی اضافه نمود: این تنها چیزی است که احتمالا بسیاری مهندسان برق از تسلا می دانند. برخلاف تصور بعضی افراد که یک رشته تخصصی مانند مهندسی برق را منحصر در نام چند فرد عظیم می پندارند، میان متخصصان به هیچ وجه اینگونه نیست و علم و فناوری حاصل تجمیع و تکمیل کوشش و پژوهش هزاران نفر است.

این مهندس برق هم با اشاره به اختلاف مشهور میان ادیسون و تسلا گفت: هرچند از نظر تاریخچه مهندسی برق موضوع مشهوری است اما از دیدگاه فنی و تخصصی این موضوع حاشیه ای است و بیشتر از جانب افرادی پررنگ می گردد که سررشته ای از مهندسی برق ندارند؛ در واقع برای یک مهندس برق نه تسلا و نه ادیسون هیچ کدام فرد عجیب و قریبی نیستند؛ بلکه مهندسان و محققان تاثیرگذاری بوده اند که به پیشرفت فناوری یاری کردند.

وی ادامه داد: آن چه در مهندسی و فناوری مهم است کارایی عملی یک طرح و نه نظرهای شخصی است. بعلاوه هر طرحی

ابتدا جریان های متناوب به دلایل فنی کاربرد گسترده پیدا کرد و امروزه با بعضی تغییرهای فنی شبکه های جریان مستقیم در حال متداول تر شدن است. حتی شبکه هایی ترکیبی داریم که بخشی از آن ها به صورت جریان متناوب است و بخشی جریان مستقیم. همه اینها دلایل فنی و مهندسی دارند و مسائلی مانند هزینه و به صرفه بودن در آن ها مهم هست نه نظر شخصی کسانی مثل ادیسون یا تسلا

به مروز زمان و با مشارکت مهندسان بسیاری تکمیل می گردد.

توضیح دو ایده

عادل پور گفت: دو موضوع درباره تسلا در زمینه شبکه های برق مشهور است، ابتدا چون در زمینه میدان های مغناطیسی پژوهش های زیادی داشته است، ایده اصلی اش این بوده است که برای انتقال توان نیازی به سیم نداریم و می توانیم از راه دور بدون سیم توان را منتقل کنیم. لازم به ذکر است، این ایده با آن که بسیار جالب بود در زمان خودش و با فناوری آن زمان شرایط عملی شدن را نداشته است؛ اما امروزه با گذشت زمان و فعالیت های پژوهشی دیگر افرادی که در این زمینه کار کردند و آن را کامل تر کردند؛ امروزه یکی از موضوعات پژوهشی مطرح است.

به گفته عادل پور؛ این ایده در توان های محدود و در فواصل کم مانند شارژرهای خودرو یا موبایل عملی شده است در آینده ممکن است با پیشرفت تکنولوژی برای فواصل دورتر هم امکان پذیر گردد.

وی اضافه نمود: موضوع دوم این بود که ادیسون و تسلا دارای دو دیگاه متفاوت بودند اینکه برقی که استفاده می کنیم باید جریان متناوب باشد یا جریان مستقیم؟ باید بگوییم این موضوع منحصر به تسلا و ادیسون نبود و بلکه مهندسان برق و شرکت های برقی دیگری هم این اختلاف نظر را داشتند، فقط نام ادیسون و تسلا در این میان مشهورتر شده است.

وی گفت: این دو جریان به دلایل فنی گوناگونی هر کدام در کاربردهایی متداول شدند. ابتدا جریان های متناوب به دلایل فنی کاربرد گسترده پیدا کرد و امروزه با بعضی تغییرهای فنی شبکه های جریان مستقیم در حال متداول تر شدن است. حتی شبکه هایی ترکیبی داریم که بخشی از آن ها به صورت جریان متناوب است و بخشی جریان مستقیم. همه اینها دلایل فنی و مهندسی دارند و مسائلی مانند هزینه و به صرفه بودن در آن ها مهم هست نه نظر شخصی کسانی مثل ادیسون یا تسلا.

عادل پور گفت: این یک اختلاف فنی بوده است. از طرفی هر کدام از شرکت های فعال در زمینه مهندسی برق به نفع تجارت خود آغاز به تبلیغاتی

بعضی از افراد به نوعی ایده اول را در فضای مجازی جریان سازی می نمایند که گویا هدف تسلا این بوده است که در کوشش برای ساخت بهشت برین برای انسان بوده که هیچ سیم کشی برای انتقال برق در میان نباشد، اما هیچ کس توجهی به وی ننموده است. کاملا معین است که این گذاره ها نادرست است؛ در حقیقت ایده تسلا در زمان خودش و با فناوری موجود در آن زمان امکان پذیر نبوده است و آن زمان ناکام مانده ولی که در حال حاضر با فناوری های جدید امکانش فراهم شده است

درباب مزیت جریان مستقیم یا متناوب کردند. از جمله بعضی برای عموم مردم خطر برق گرفتگی این دو نوع جریان برق را مقایسه می کردند؛ در حالیکه در هر دو این جریان ها چه جریان متناوب و چه مستقیم، خطر برق گرفتگی در ولتاژی بالاتر از یک مقدار وجود خواهد داشت.

بهشتی در کار نبوده است

این پژوهش گر اعلام نمود: بعضی از افراد به نوعی ایده اول را در فضای مجازی جریان سازی می نمایند که گویا هدف تسلا این بوده است که در کوشش برای ساخت بهشت برین برای انسان بوده که هیچ سیم کشی برای انتقال برق در میان نباشد، اما هیچ کس توجهی به وی ننموده است. کاملا معین است که این گذاره ها نادرست است؛ در حقیقت ایده تسلا در زمان خودش و با فناوری موجود در آن زمان امکان پذیر نبوده است و آن زمان ناکام مانده ولی که در حال حاضر با فناوری های جدید امکانش فراهم شده است.

مجازی ها چه می گویند؟

به گفته عادل پور، بعضی در صفحات فضای مجازی کوشش دارند مهندسان برق را ضد تسلا و نبوغ خارق العاده و طرح های انقلابی او در زمینه فناوری بخوانند! این خیلی موضوع غریبی است. مهندسان برق امروزی همان ایده تسلا را تکمیل نموده اند و به مرحله فناوری رساندند، چه ضدیتی با او ممکن است داشته باشند؟

عادل پور با اشاره به اهداف بعضی فعالان فضای مجازی که تنها عظیم نمایی است، گفت: درست است که تسلا به قدری در علم مهم بوده که یک واحد اندازه گیری به نام وی است، اما هیچگاه علم در یک فرد متوقف نمی گردد و امروزه شاهد عظیمنمایی بیش از اندازه درباره این دانشمند فقید هستیم. تسلا دانشمندی مانند دانشمندان دیگر بوده است که هر کدام سهم خود را در علم ایفا نموده اند و نباید بیش از آنچه که حقیقت داشته را روایت کرد. نمی توان گفت که تنها او بود و دیگر کسی نبود و دیگر مانند تسلا نخواهد آمد.

به گفته عادل پور؛ این دو دانشمند با یکدیگر رقابت علمی داشتند اما ادیسون هیچگاه کار تسلا را ندزدیده است. باید گفت؛ ادیسون مخترع عظیمی بود و تسلا پژوهشگری بود که کارهای ارزنده زیادی داشت و هر کدام از این افراد در صندلی خود کارهای تاثیرگذار زیادی انجام دادند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 16 شهریور 1399 گردآورنده: ushop30.ir شناسه مطلب: 1091

به "تسلا و ادیسون؛ دو رقیب نه دو دشمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسلا و ادیسون؛ دو رقیب نه دو دشمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید