هکاتوریسم 2020، نقطه عطف گردشگری و فناوری اطلاعات است
به گزارش مجله فروشگاه، اولین رویداد بین المللی گردشگری الکترونیک هکاتوریسم 2020 با استقبال نخبگان گردشگری و فناوری در دهه فجر برگزار می گردد.
اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور کانادا به تومان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.
به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، این روز ها خبر از برگزاری اولین رویداد بین المللی برنامه نویسی گردشگری الکترونیک با عنوان هکاتوریسم، در میان نخبگان دانشگاهی و متخصصین حوزه گردشگری و برنامه نویسان به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در حال انتشار است و با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری این رویداد مهم که برای نخستین بار در کشور در حال اجرا است، با سجاد سنگسری رییس برگزاری این رویداد و یکی از فعالان عرصه علم و فناوری گفتگویی برای آشنایی بیشتر با این رویداد بین المللی شده که در ادامه خواهید خواند:
به عنوان نخستین سوال، هدف از برگزاری اولین رویداد هکاتوریسم در ایران چه بوده است؟
کشور ایران به لحاظ دارا بودن نیروی متخصص و دانشگاهی در حوزه علمی و فناوری در خاورمیانه از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است؛ علاوه بر آن بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان دارا است، و بهره مند از این ظرفیت موجود در روزگار معاصر، مستلزم پیوند حوزه گردشگری با فناوری اطلاعات است. امروزه صنعت گردشگری با فناور اطلاعات وابستگی و ارتباط جدایی ناپذ یری پیدا کرده به طور که جهت کسب صندلی و موقعیت بهتر در این صنعت و بهره مند از مزایای بی بدیل آن، راهی جز توجه به توسعه گردشگری الکترونیک نیست. تحقیقات نشان می دهد که گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشتاز مالی در جهان می باشد که حجم زیاد از اشتغال و فراوری ملی را به خود اختصاص داده است و یکی از مولفه های قابل ملاحظه در حوزه درآمد ارزی، در کنار فعالیت های مالی ـ بازرگانی یک کشور محسوب می گردد. علاوه بر آن اقتصاد امروز جهان، صنعت گردشگری را پس از صنایع نفت و خودروسازی به عنوان سومین پدیده مالی پویا در جهان بر می شمرد. آن چه به عنوان یک ضرورت است، کوشش برای تبدیل این حوزه دارای پتانسیل بسیار خوب در کشور برای خروج از وابستگی به نفت و قرار دادن آن در صدر رویکرد های اثربخش و برنامه ریزی های کلان دولت است. در واقع با استفاده از بستر اینترنت و فضای مجازی و با صرف کمترین سرمایه گذاری می توان کسب و کار های گردشگری جدید را راه اندازی و به ایجاد اشتغال پایدار که از مبانی مهم در توسعه کشور است دست یافت. امروزه با استفاده از امکانات گردشگری مجازی در واقع می توان گفت که افق جدیدی پیش پای صنعت گردشگری که یکی از پردرامدترین صنایع است گگردده شده است. با استفاده از این امکان، کشور ها می توانند با هزینه کمتری برای آثار دیدنی خود به تبلیغات بپردازند. استفاده از فضای وب همچنین باعث کاهش اتلاف منابع انرژی، هزینه های حمل و نقل و ... می گردد. امروزه با توسعه صفحات جهانی وب و اپلیکیشن های موبایلی، بسکمک از محدودیت های سیستم توزیع جهانی در جهانی گردشگری برطرف شده و نظام نوینی تحت عنوان توریسم الکترونیک شکل گرفته است به نحوی که فناوری اطلاعات با طبقه بندی و دسته بندی اطلاعات حوزه گردشگری، امکان کار و فعالیت در حوزه گردشگری هم در خانه و هم در محل کار را فراهم کرده است. هکاتوریسم 2020 با استفاده از دانش نخبگانی در این حوزه و توجه به مبانی علمی و فناوری و با استخراج احتیاجمندی های این حوزه به ارائه خد مات در حوزه گردشگری به شکل و مدل متناسب به فضای ایجاد شده در حوزه گردشگری با اتصال به توانمندی های کشور می پردازد.
به نظر شما شرایط و سهم و صندلی کشورمان در حوزه گردشگری در چه شرایطی است و هکاتوریسم در ارتقا این حوزه چه وظیفه ای دارد؟
امروزه صاحب نظران به خوبی دریافته اند که گردشگری در چهارچوب فضای اینترنتی وسیله ای کارآمد است که با بکارگیری آن یک علاقه مند به گردشگری می تواند در زمان کوتاه، با هزینه بهینه و با یک برنامه هدفمند و هدایتگر به مکانی خاص مسافرت کند. به بیانی دیگر، گردشگری الکترونیک یعنی فن تلفیق متد های کسب و کار الکترونیک و فناوری اطلاعات در شیوه ها و ابزار های تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری به جهت تامین احتیاج های گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر است که این امر به تمامی خدماتی اشاره دارد که در گذشته گردشگران سنتی از آن ها استفاده می کردند و امروزه می توانند به صورت الکترونیکی و به وسیله فضای اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشند. با توجه به آنچه گفته شد، می توان به سهم و صندلی ایران در این صنعت بیشتر توجه کرد، که ما در روبرو با این فضای بوجود آمده همچنان در پارادایم سنتی کار می کنیم یا به پارادایم های جدید و نوین هم توجه داشته ایم. استراتژی خلق توازن و هماهنگی بین این دو حوزه یعنی گردشگری و فناوری اطلاعات، می بایست به ایجاد خلق مزیت رقابتی و خلق ارزش برای تلفیق این دو منجر گردد، که این امر احتیاجمند برداشتن قدم های بیشتری است. اگر به آمار های موجود دقت کنیم، شرایط کشور در حوزه رونق گردشگری و توسعه ان علیرغم ظرفیت ها و توانمندی های بسیار خوب، در صندلی واقعی خود قرار ندارد و این امر احتیاج به پشتیبانی عملیاتی بیشتر، بهره وری مدیریتی و تصمیم گیری استراتژیک به عنوان فاکتور های موثر در ایجاد ارزش های استراتژیک در حوزه تجارت الکترونیک می باشد، این مهم با توجه به ثبات مدیریتی در چند سال گذشته در حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اتخاذ سیاست های مناسب منجر به رشد 27 درصدی
جذب گردشگر در طی یکسال گذشته نسبت به سال های پیش شده است. در مورد هکاتوریسم، باید اشاره کنم که یکی از ضروریات ثبات و گسترش گردشگری الکترونیک، با توجه به رشد و جذب گردشگر، نهادینه سازی الکترونیک و به کاربردن روش های نوین با استفاده از فناوری اطلاعات به منظور ایجاد سیستم یکپارچه الکترونیک و قابلیت جامع وب سایت ها در پاسخگویی به احتیاج ها و خواسته های متولیان و مخاطبین این حوزه است که هکاتوریسم 2020 به عنوان اولین رویداد علمی و عملی به چالش های موجود در این حوزه با همکاری اصحاب دانشگاه، اندیشمند آن حوزه گردشگری، متخصصان برنامه نویسان در زمینه وب و موبایل به صورت یک ماراتن بینالمللی برگزار می گردد. هکاتوریسم با ایده های نو و خالقانه نخبگان کشور قطعا برای رسیدن به این اهداف و رونق گردشگری یک مجرای جدی و عملی خواهد بود.
یکی از سیاست های وزارت میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی موضوع مارکتینگ است، هکاتوریسم به موضوع آیا ورود خواهد داشت؟
یکی از اهداف برگزاری هکاتوریسم، کمک به تسهیل فرایند های اثربخش در حوزه کسب و کار های الکترونیک در فضای گردشگری است، هکاتوریسم در فرایند پذیرش، پیاده سازی و نهادینه کردن شیوه های نوین و خالقانه پیشتاز است و مهمترین عامل برای دستیابی به مارکتینگ پایدار، یافتن راه چاره هایی برای برطرف موانع موجود در این صنعت است، هکاتوریسم تالش دارد تا با توسعه زیرساخت های تحت وب و بهره مندی از ابزار ها و فناوری های نوین زمینه توس عه پایدار را فراهم کند، تمرکز ما در این رویداد، استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری الکترونیک است. شما به خوبی می دانید که از سال 1980 صنعت گردشگری در جهان به کلی متحول شده و این صنعت به عنوان یک صنعت بین المللی و بزرگترین فراوری نماینده مشاغل روی کره زمین در مقابل بسکمک از صنایع دیگر عرض اندام می کند. ایا این امر، نشان از مارکتینگ بالای موجود در آن نیست. اما ما برای بودن در این مارکتینگ چه باید بکنیم؛ بدون شک برای نیل به آن و بودن در این فضای رقابتی، مستلزم محقق شدن پیش احتیاج ها و مقدماتی است که رویداد بین المللی هکاتوریسم 2020، در صدد مرتفع ساختن ان ها در میان اندیشمندان، متخصصین و برنامه نویسان این حوزه است، بر این اساس اولین ماراتن برنامه نویسی وب و موبایل در حوزه گردشگری، به دنبال ایجاد بستری برای حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات است که با برگزاری این ماراتن برنامه نویسی، توجه بیشتری به اجزای کسب و کار الکترونیکی، تحقیق و توسعه الکترونیکی، فراوری محتوای الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه گردشگری گردد و محلی پویا و به روز و کارآمد برای گفتگو در مورد استاندارد ها و پروتکل های خاص ایجاد نماید. این رویداد به دنبال ترویج نگاه مبتنی بر توسعه و فناوری های نوین در حوزه گردشگری است تا از رهگذر آن به باال بردن رتبه ایران در منطقه و در سطح بین الملل با همکاری و مشارکت نخبگان دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان، پژوهشگران و برنامه نویسان متخصص ایرانی کمک رساند. پس می توان اینگونه به سوال شما پاسخ داد که برای ورود به بحث مارکتینگ، توجه به زیرساخت ها بسیار مهم است و این توجه به زیرساخت ها و یافتن پاسخی برای برطرف موانع از الویت های هکاتوریسم است.
با توجه به آنچه شما فرمودید، هکاتوریسم در کمک به برنامه های دیگر حوزه گردشگری چه سهمی می تواند داشته باشد؟
هکاتوریسم، مجموعه ای نخبگان را در کنار یکدیگر قرار داده است که به عنوان بازویی فعال، خالق و عملیاتی در کنار سایر بخش های این صنعت می تواند به توسعه گردشگری کمک شایان توجهی بنماید، هدف هکاتوریسم، با توجه به استقبال گسترده نخبگان هر دو حوزه، یعنی گردشگی و فناوری اطالعات، توسعه گردشگری الکترونیک است. یافته های ما در تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ایم نشان می دهد صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین پدیده های مالی و اجتماعی قرن در حال گسترش است و این صنعت همانند دیگر عرصه های خدماتی، بیش از پیش شاهد رقابت تنگاتنگ و حضور رقبای جد ید برای کسب سهم و صندلی بهتر در این عرصه خواهد بود. در این میان کشور ها و مناطقی در این عرصه پیروز تر خواهند بود و خواهند توانست موقعیت و صندلی خود را بهبود بخشیده و سهم بالاتری را نصیب خود نمایند که با درک صحیح احتیاج ها و ملزومات توسعه گردشگری در هزاره سوم، سیاست ها و استراتژی های مناسب ان را اتخاذ کرده و در جهت تحقق آن ها مدیریت و برنامه ریزی درستی داشته باشند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پارادایم جدید حاکم بر توسعه و علت و نشان توسعه یافتگی، یکی از مهمترین ابزار های استراتژیک محسوب می گردد که توانسته جنبه های مختلف مالی، اجتماعی، فرهنگی و ... زند گی بشری را تحت الشعاع قرار دهد و تمرکز هکاتوریسم، نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعاتاست که همگام سازی و تطبیق آن دو را هم مدنظر قرار داده است. هکاتوریسم، از آن جهت بازویی توانمند است که به چالش های پیش رو می پردازد و راه چارهی برای باقی ماندن در عرصه رقابت در گردشگری در آینده را با دانش نخبگان و تخصص برنامه نویسان پیوند زده و زمینه را برای تسهیل برنامه ریزی و سیاستگذاری فراهم می آورد، که این امر به رشد و بالندگی این حوزه کمک بسیار شایان توجهی می کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو