پراید بی گناه اما همواره محکوم است

به گزارش مجله فروشگاه، روزهای زدن پنبه پراید است. روزهایی که ممانعت دولت از افزایش قیمت پراید موجب شده تا سایپا هم راضی گردد پرفروش ترین خودرو 15 سال اخیر بازار ایران را راهی خانه سالمندان کند. این خودرو که همین حالا با قیمت 38 میلیونی روانه بازار می گردد، به دلیل افزایش هزینه های فراوری تا 39 میلیون تومان خرج روی دست سایپا می گذارد و خب، این یعنی سالانه از محل فراوری و فروش 200 هزار دستگاه پراید، زیانی نزدیک به 200 میلیارد تومان به سایپا وارد می گردد. پراید که از اوایل سال 72 به ایران وارد شد و از ابتدای 1374 به صورت فراوری انبوه در سایپا مونتاژ شد، بعد از 27سال همنشینی با جامعه ایران و 25 سال تیراژ گسترده، خود را در ردیف یکی از پنج مدل تاریخ صنعت خودرو کشور با دیرپاترین سابقه فراوری قرار داده است.

پراید بی گناه اما همواره محکوم است

گفته می گردد پراید بعد از این دوره تیراژی بالغ بر پنج میلیون دستگاه را تجربه نموده که عدد به شدت بزرگی حتی در سطح دنیا است. این خودرو که ایمنی پایین را باید عمده ترین ضعفش دانست، در سال های اخیر در انواع هاچ بک، استیشن و سواری فراوری شده است. پراید که نقشی حیاتی در تبدیل سایپا به یک خودروساز واقعی داشته، شاکله اصلی خود را در اختیار محصولات تازه سایپا از تیبا تا کوییک قرار داده است. این محصول که با فیس لیفت های متعددی روانه بازار مصرف شده، فعلا در چهار سری 111 یا هاچ بک، 131 یا سدان، 132 یا فیس لیفت و 151 یا وانت فراوری می گردد و در چهار ماه اول سال حدود 70 هزار دستگاه تیراژ داشته است. نگهداری ساده و ارزان این خودرو در کنار مصرف مناسب و سواری نرم از جمله دلایل استقبال خریداران این خودرو است. اینجا در کنار شش مدل کارخانه ای، نگاهی هم به بعضی نسخه های پراید روباز انداخته ایم که توسط خریداران خوش ذوق پراید در کارگاه های شخصی فراوری شده اند.

پراید 141 / دوره فراوری : 1382- 1394

22 میلیون تومان

برخلاف چیزی که درباره 141 روایت می گردد و از الهام گیری نمای عقب زانتیا برای ساخت 141 خبر می دهند، طرح عقب این خودرو دقیقا از اوپل مدل 1999 برداشت شده است.

این سری از اوپل که با نام G هاچ بک شناخته می گردد، دقیقا خطوط و چراغ هایی مشابه با پراید141 دارد. 141 که طی یک دهه فراوری فروش خوبی داشت، عمده ترین نقدها را در بخش در صندوق بار دریافت می کرد چرا که هم سنگین و هم بسیار بلند بود و زمینه استفاده از صندوق بار را برای بعضی از خریداران نظیر خانم ها کاهش می داد. سری 141 مدت زیادی است که از خط فراوری خارج شده .

پراید 111/ دوره فراوری : 1394- 1398

5- میلیون تومان

جنجالی ترین عضو خانواده که از همه ریزتر، تیزتر و محبوب تر است و اغلب خریداران با هدف تیونینگ آن را انتخاب می نمایند. 111 که در رده محصولات سوپرمینی، عملکرد خوبی در شهرهای بزرگ دارد، با توان حمل چهار سرنشین و وزن اندک و ابعاد کوچک به خوبی برای مصارف مالی ساخته و پرداخته شده است. این خودرو که برگرفته از نسخه اصلی کیا پراید هم هست، بارها تا دم حذف از چرخه فراوری حرکت نموده ولی در نهایت جان سالم به در برده است.111 که زمانی در کاشان فراوری می شد، در دوره ورود مجدد سیتروئن به ایران در پسابرجام، به کارخانه سایپا در تهران کوچ کرد.

پراید 151/ دوره فراوری : 1391- 1398

44 میلیون تومان

این محصول ایرانیزه که به طور میانگین سالانه تیراژی بالغ بر 15 هزار دستگاه دارد، حائز ویژگی هایی است که رقبا هنگام فراوری محصول به آن توجهی ننموده اند. این محصول وطنی که طی پنج سال اخیر حدود 70 هزار دستگاه فروش داشته، چیزی شبیه رنو کانگو یا پژو ریفتر در فرمت خاورمیانه ای است که ضمن ابعاد کوچک و موتور نحیف، واقعا ساده و کم مصرف است. چرخی در فضای این رده از بازار خودرو در اروپا نشان می دهد خودروهایی مثل پراید با کمترین هزینه و بیشترین فایده کارایی بالایی برای خریداران دارند.

پراید 131 / دوره فراوری : 1374- 1398

44 میلیون تومان

قدیمی ترین، محبوب ترین، پرتیراژترین و از قضا ارزان ترین خودرو سواری بازار ایران است که ربع قرن مهمان جاده های کشور بوده و متهم ردیف اول بسیاری از مسائل، بدبختی ها و مسائل کشور است. پراید 131 اما نه تنها گناهی مرتکب نشده که با هر شرایط خود را وفق داده و به خریداران خود سواری داده است. سند این ادعا هم در سیاست تداوم فراوری محصولات قدیمی در ایران است که توسط وزارت صنعت در خصوص پیکان، وانت نیسان یا پژو 405 اجرایی شده است. پراید اتفاقا خودرویی مناسب برای رانندگی در شهر بوده که صرفا عمر بلندش باعث افزایش حواشی اطرافش شده است.

پراید استیشن / 1379-1382

12 میلیون تومان

1379 سایپا تصمیم گرفت نسخه استیشنی از پرفروش ترین محصول خود یعنی پراید را فراوری کند. پراید استیشن که سفری نام گرفته بود، اولین تغییر ایجاد شده روی پراید محسوب می شد. پراید سفری در قسمت جلو کاملاً مشابه پراید معمولی بود و فقط در قسمت عقب از چراغ های جدیدی بهره می برد؛ اما به رغم تبلیغات رسانه ای گسترده برای این خودرو و همین طور برخورداری از صندوق بار جادار، هرگز رنگ موفقیت را ندید.

پراید 132 / دوره فراوری : 1391- 1398

45 میلیون تومان

یکی از جدیدترین محصولات خانواده پراید است که در طرح جلو و عقب به شکلی متفاوت ساخته و پرداخته شده و البته محبوبیت 131 را ندارد. این خودرو که ابتدا به عنوان مدل بهتر و به روزتر پراید با داشبورد جدید روانه بازار مصرف شد، رفته رفته با تغییر سری 131 تفاوت های خود را با این محصول از دست داد تا اینکه این تفاوت ها تنها به بخش ظاهری محدود شد. 132 که فرم مشابهی در نمای جلو با پراید 111 دارد، از سال 1387 وارد خط فراوری شده و هرچه زمان می گذرد، بخش بیشتری از تیراژ پراید را در کارخانه و بازار تصاحب می نماید.

پراید روباز / فراوری : سفارشی

قیمت نامشخص

در گاراژهای اطراف شهر که به کار نصب گیربکس اتوماتیک برای تیبا و پراید مشغولند، بعضی عاشقان خودرو دست به حذف سقف پراید و نصب نوعی ساده و دستی از سقف پارچه ای برای پراید روباز می نمایند. عملیاتی که بدون توجه به استانداردهای ایمنی و صنعتی، جالب و قابل توجه است و گویا با بهای 5 تا 7 میلیون تومان انجام می گیرد. در این تصویر یک نسخه از این خودرو که گویا از سقف برزنتی برخوردار است را می بینید. خودرویی که قاعدتا بدون ارتقا استانداردهای آیرودینامیک بدنه، قادر نیست با سقف روباز چندان به محدوده سرعت های بالاتر از 80 کیلومتر پا بگذارد.

بیشتر بخوانید:

پراید صفر یا دیگر خودروهای کارنموده؟

منبع: دیوار
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ushop30.ir شناسه مطلب: 381

به "پراید بی گناه اما همواره محکوم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پراید بی گناه اما همواره محکوم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید