10 بازی که بدترین عرضه ممکن را تجربه کردند؛ ناامیدی پس از انتظار طولانی
به گزارش مجله فروشگاه، بیش از 40 درصد از فروش یک بازی در یک ماهه اول آن است. البته این درصد می تواند متغیر باشد ولی به طور کلی نشان می دهد که چند ماه اول عرضه یک بازی تا چه اندازه اهمیت دارد. همین موضوع باعث شده تا بیشتر شرکت ها به شدت کوشش نمایند عرضه خوبی داشته باشند. بحث اصلی اینجاست که عرضه اولیه بازی دیدگاه گیمرها را نیز به آن مشخص نموده و به همین علت در آینده بازی نیز به شدت مؤثر است.
عرضه یک بازی مثل یک برخورد اولیه است. شما امکان دارد در ابتدا از یک فرد خوشتان بیاید و امکان هم دارد که به طور کلی در نگاه اول از یک نفر متنفر باشید. همین موضوع در خصوص یک بازی هم وجود دارد. به همین علت شرکت ها معمولاً کوشش زیادی می نمایند تا با سر و صدای زیادی یک بازی را عرضه نمایند. با این کار توجه افراد زیادی را به خود جلب نموده و می توانند فروش خوبی نمایند.
بعضی از اوقات می تواند این عرضه اولیه بد باشد. سپس شرکت ها کوشش زیادی می نمایند تا عنوان خود را بهتر نموده و فروش خود را جبران نمایند. اینکه این فرایند موفقیت آمیز است یا نه یک ریسک بزرگ است. به طور کلی از بین بردن مسائل یک بازی فرآیند زمانبر و هزینه بری است. از طرفی احتیاج به انتشار به روزرسانی های مختلف دارد که اندازه رضایت کاربران را کم می نماید. حال اگر بازی عرضه اولیه بدی هم داشته باشد ماجرا بدتر است.
مشکل اصلی اینجاست که اخیراً ما شاهد عرضه های ناموفق زیادی در دنیای گیمینگ هستیم. علت آن هم موارد زیادی می تواند باشد. از فشار سرمایه گذاران گرفته تا تأخیرهای بیش از حد همگی باعث شدند تا بازی ها عرضه اولیه خوبی نداشته باشند. در این موارد با عرضه بد، تعدادی عملکرد فاجعه باری در زمان عرضه داشتند. حال در این متن ما کوشش کردیم بدترین عرضه های دنیای بازی های ویدئویی را به شما معرفی کنیم و بگوییم که ناامیدی گیمرها می تواند عواقب زیادی برای شرکت ها داشته باشد.
10. WWE 2K20
شرکت سازنده: 2K Games
سال عرضه: 2019
پلتفرم ها: Playstation 4, Xbox One, Windows
بازی های WWE سابقه بسیار زیادی در دنیای گیمینگ دارند. به همین علت شرکت سازنده نیز تجربه زیادی در ساخت این عناوین داشته و انتظار می رود که عملکرد خوبی در ساخت آن داشته باشد. مخصوصاً اینکه گیمرها خاطره بسیار زیادی با عناوین WWE داشته و انتظارات زیادی از عناوین نو آن دارند.
در سال 2019 وقتی بازی WWE 2K20 عرضه شد از همان روز اول عملکرد بسیار بدی داشت. خریداران با یک عنوانی روبرو بودند که گرافیک آن به نسل 7 هم حتی تعلق نداشت. گیم پلی بازی نیز به شدت بد بوده و مسائل بسیار زیادی داشت. به همین علت در چند ماه اول تجربه این بازی شکنجه بود. حتی این مسائل باعث شد که ما شاهد بازی WWE 2K21 هم نباشیم و شرکت سازنده با تمرکز بیشتری روی این عناوین کار کند. خوشبختانه بازی WWE 2K22 عملکرد بسیار بهتری داشت و توانست موفقیت خوبی کسب کند.
9. دنیا نو (New World)
شرکت سازنده: Amazon Games
سال عرضه: 2021
پلتفرم ها: Amazon Games
شرکت آمازون به طور ناگهانی تصمیم گرفت تا وارد دنیای بازی های ویدئویی گردد. این شرکت با بازی دنیا نو ورود خود را اعلام نموده که عرضه آن یک فاجعه تمام عیار بود. سرورهای بازی بسیار شلوغ بوده که باعث می شد بسیاری از کاربران ساعت ها برای تجربه آن منتظر بمانند. هسته بازی خوب بود ولی مشکل اینجا بود که پر از باگ ها و مسائل متعدد بود که تجربه آن را بسیار دردناک می کرد.
از زمان عرضه آمازون به روزرسانی های متعددی برای آن عرضه کرد. با این حال این بازی نتوانست به نهایت پتانسیل خود یا به نوعی چیزی که آمازون انتظار داشت برسد. در زمینه فروش نیز حتی با پیشرفتی که کرد نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و افراد بسیار زیادی را ناامید کرد. یکی دیگر از مسائل هم این بود که امتیاز بازی از طرف منتقدان بسیار کم شد و بهبود آن تأثیری در این موضوع نداشت.
8. انتم (Anthem)
شرکت سازنده: Bioware
سال عرضه: 2019
پلتفرم ها: Playstation 4, Xbox One, Windows
انتم معرفی بسیار خوبی داشت. به این شکل که تریلر و تبلیغاتی که الکترونیک آرتز کرد توانست توجه افراد بسیار زیادی را به خود جلب کند. همین باعث شد که در زمان عرضه انتظارات از انتم به شدت بالا باشد. مشکل اصلی خود بازی بود. به این شکل که در زمان عرضه گیمرها و منتقدان به طور کامل به آن پی برده و به شدت از آن انتقاد کردند.
مأموریت های بازی تکراری و حوصله سربر بوده و از طرفی عملکرد انتم نیز چندان جالب نبود. همینطور اینکه برای پیشرفت در بازی شما یا باید موارد مختلف را خریداری می کردید یا اینکه باید دائم کارهای جانبی انجام می دادید که روند بازی را خسته نماینده می کرد. همین موارد باعث شد که انتم نتوانت انتظارات الکترونیک آرتز را برآورده نموده و در سال 2021 توسعه آن متوقف گردد. این شکست برای بایوور نیز چندان خوب نبود و باعث شد این شرکت تمرکز بیشتری رو عناوین بعدی خود قرار دهد.
7. آخرین ما قسمت 1 نسخه کامپیوتر (The Last of Us Part 1 PC)
شرکت سازنده: Naughty Dog, Iron Galaxy
سال عرضه: 2022
پلتفرم ها: Windows, Playstation 5
بازی آخرین ما را می توان یکی از برترین عناوین ساخته شده در تاریخ بازی های ویدئویی دانست. این بازی در ابتدا در سال 2013 برای کنسول پلی استیشن 3 عرضه شد و در سال 2021 شرکت سازنده تصمیم گرفته آن را برای کنسول نسل نهمی سونی نیز عرضه کند. در کنار نسخه نسل نهمی، نسخه کامپیوتر بازی آخرین ما هم معرفی گشت که باعث شد افراد زیادی منتظر آن باشند.
نسخه کامپیوتر بازی آخرین ما به طرز عجیبی ناامید نماینده بود. هسته اصلی بازی ثابت بوده و کیفیت بالایی داشت مشکل با پورت کامپیوتر بود. شرکت Iron Galaxy اصلاً عملکرد خوبی در این زمینه نداشت و نتوانست این شاهکار را به خوبی وارد دنیای کامپیوتر کند. نسخه کامپیوتر بازی آخرین ما دارای مسائل عملکردی بسیار زیادی بود و از لحاظ گرافیکی نیز نسبتاً ضعیف بود. همین باعث شد تا هواداران این مجموعه اصلاً از آن استقبال خوبی ننمایند و آخرین ما ورود خوبی به دنیای کامپیوتر نداشته باشد.
6. فالوت 76 (Fallout 76)
شرکت سازنده: Bethesda
سال عرضه: 2018
پلتفرم: Xbox One, Playstation 4, Windows
مجموعه فالوت نیز سابقه بسیار زیادی در دنیای گیمینگ دارد. به همین علت طبیعی است که زمانی که معرفی گشت انتظارات به شدت از آن بالا بود. مشکل اصلی فال اوت 76 اینجا بود که وعده بیش از حد به بازیکنان داد. این بازی قرار بود نسخه آنلاین عناوین فال اوت بوده و یک تجربه گروهی بسیار لذت بخش را ارائه دهد.
در سال 2018 وقتی فالوت 76 عرضه شد با چیزی که کاربران انتظار داشتند فاصله بسیار زیادی داشت. از لحاظ عملکردی این بازی اصلاً بهینه نبود و از لحاظ داستانی نیز چندان قوی نبود. مأموریت های بازی نیز خسته نماینده بودند که باعث شد فالوت 76 نمره 52 را از سایت متاکریتیک دریافت کند. به علت همین نقدهایی که به بازی وارد شد گیمرها نیز از آن فاصله گرفته و فالوت 76 یکی از ناموفق ترین عناوین مجموعه فالوت بود.
5. بتمن: شوالیه آرخام نسخه کامپیوتر (Batman: Arkham Knight PC)
شرکت سازنده: Rocksteady, Iron Galaxy
سال عرضه: 2015
پلتفرم: Windows, Playstation 4, Xbox One
نسخه کنسولی بازی شوالیه آرخام به وسیله خود راک استدی ساخته شد که کیفیت بسیار بالایی داشت و یکی از برترین عناوین قهرمانی ساخته شده بود. ساخت نسخه کامپیوتر بر عهده شرکت Iron Galaxy بود که نتوانست آنچه که انتظار می رفت را انجام دهد. این بازی روی کامپیوتر به طور دائم کرش نموده و مسائل بسیار زیادی داشت. به حدی که برای بسیاری از افراد غیر قابل تجربه بود.
مسائل نسخه کامپیوتر شوالیه آرخام به حدی ادامه پیدا کرد که شرکت برادران وارنر فروش این نسخه را متوقف کرد. سپس شرکت سازنده توانست به اندازه زیادی روی آن کار نموده و شوالیه آرخام را بهتر کند تا دوباره به بازار بازگردد. با این حال این مشکل باعث شد تا به طور کلی بتمن: شوالیه آرخام فروش خوبی روی کامپیوتر نداشته باشد.
4. eFootball
شرکت سازنده: Konami
سال عرضه: 2021
پلتفرم ها: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series S and X, Windows
ایده ساخت یک بازی رایگان فوتبال چیزی است که افراد زیادی منتظر آن بودند. زمانی که شرکت کونامی بیان نمود که میخواهد مجموعه PES را کنار گذاشته و بازی eFootball را بسازد، بسیاری از گیمرها مشتاقانه از آن استقبال کردند. مشکل اصلی عرضه این بازی بود. eFootball چیزی نبود که گیمرها انتظار داشتند و یک بازی به شدت ناامید نماینده بود.
بازی eFootball به طور کامل هواداران را ناامید کرد. در کنار مسائل متعدد عملکردی، این بازی از لحاظ گرافیکی نیز بسیار ضعیف بود. همینطور اینکه گیم پلی بازی با مجموعه فیفا اختلاف زیادی داشت و تعیین بود کونامی توجه زیادی به ساخت آن ننموده است. eFootball در زمان عرضه نمره 25 را از متاکریتیک دریافت کرد که یکی از کمترین امتیازهای تاریخ بازی های ویدئویی است.
3. بازسازی سه گانه جی تی ای (Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition)
شرکت سازنده: Rockstar
سال عرضه: 2021
پلتفرم ها: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series S and X, Microsoft Windows
زمانی که اعلام شد راکستار میخواهد سه گانه مشهور جی تی ای را بازسازی کند، هواداران به شدت به وجد آمدند. بعضی اعتقاد دارند که این عناوین برترین بازی های ساخته شده از دنیای جی تی ای بوده و به همین علت انتظارات از آن به شدت بالا بود. عرضه بازسازی سه گانه جی تی ای به طرز عجیبی ناامید نماینده بود. بازی تغییرات زیادی با قبل نموده بود و همین موضوع باعث شده بود هواداران به شدت عصبانی شوند.
در کنار مسائل متعدد عملکردی که این بازی داشت، کرکترها نیز از لحاظ ظاهری تغییر زیادی نموده بودند. همین موارد باعث شد تا این عناوین نه تنها امتیاز بسیار کمی دریافت نمایند بلکه به طور کامل هواداران اعتما خود را به راکستار از دست بدهند. بازسازی سه گانه جی تی ای یک عنوان بسیار ناامید نماینده از این مجموعه بود که نتوانست موفقیت چندانی کسب کند.
2. سایبرپانک 2077 (Cyberpunk 2077)
شرکت سازنده: CD Projekt Red
سال عرضه: 2020
پلتفرم: Xbox Series S and X, Xbox One, Windows, Playstation 4, Playstation 5
سایبرپانک 2077 برای اولین بار در سال 2013 معرفی گشت. این بازی پس از 7 سال ساخت همچنان احتیاج به کار داشت و سی دی پراجکت رد نیز تصمیم گرفت زودتر از کامل بودن بازی آن را عرضه کند. فاجعه نمی تواند عرضه سایبرپانک را توصیف کند. در ابتدا این بازی تنها برای کنسول های نسل 8 و کامپیوتر عرضه شد که روی کنسول ها قابل اجرا نبود. به حدی که سونی سایبرپانک را از فروشگاه خود حذف کرد.
سی دی پراجکت رد از زمان عرضه تا الان به شدت در حال کار روی سایبرپانک بوده تا آن را کامل کند. با این حال این بازی نتوانست به پتانسیلی که داشت برسد و موفقیت بسیار زیادی کسب کند. البته همچنان برای شرکت سازنده سود آور بود. سی دی پراجکت رد در زمان عرضه موارد بسیار زیادی را در تریلرها نشان داده بود که در بازی اصلی حضور نداشتند. همین موضوع باعث شد تا هواداران بیشتر عصبانی شده و به طور کلی از بازی سایبرپانک 2077 قطع امید نمایند.
1. آسمان هیچکس (No Mans Sky)
شرکت سازنده: Hello Games
سال عرضه: 2016
پلتفرم ها: Nintendo Switch, Playstation 4, Xbox One, Windows
در خاتمه به بدترین عرضه در تاریخ بازی های ویدئویی می رسیم. بازی آسمان هیچکس یکی از عناوین به شدت با پتانسیل بود. ایده این بازی بسیار خلاقانه بوده و به حدی بود که می توانست آینده عناوین دنیا باز باشد. حتی می توان گفت که بازی استارفیلد (Starfield) به اندازه خوبی از این بازی الهام گرفته است. نکته اصلی در خصوص عرضه آسمان هیچکس وعده های عجیب شرکت سازنده بود.
شرکت سازنده گفته بود که این بازی میلیون ها سیاره داشته و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در صورتی که این موضوع اصلاً حقیقت نداشت. شرکت Hello Games در زمان عرضه این بازی یک شرکت کوچک بود و انتظار نمی رفت بتواند به این قول ها عمل کند. با این حال اندازه تبلیغات به شدت زیادی که برای این بازی انجام شد باعث شد که هواداران زیادی پیدا کند. در کنار این کمبودها و دنیای تکراری، عملکرد آسمان هیچکس هم در دستگاه های مختلف چندان جالب نبود. همین موضوع باعث شد که فروش این بازی بسیار کم باشد و نتواند موفقیت زیادی کسب کند. البته از آن موقع تا الان شرکت سازنده بازی را بسیار پیشرفت داده ولی دیگر آسمان هیچکس هواداران خود را از دست داده است.
مشکل اصلی اینجاست که به علت سود بیشتر، شرکت ها نیز در کوشش هستند تا بازی بیشتری بسازند. به همین علت این تعداد پروژه های زیاد باعث شده ما شاهد عناوین با عرضه بسیار بد باشیم که حتی منجر به منحل شدن کل پروژه شده اند. اینکه در آینده شرکت ها از این موضوع در خواهند گرفت یا نه هنوز تعیین نیست ولی امیدواریم به طور کلی صنعت گیمینگ در این زمینه یک پیشرفت مشهود داشته باشد.
منبع: Destructoid
منبع: دیجیکالا مگ